26 שְׁאֵלוֹת בְּעִנְיְנֵי חֲנֻכָּה וּתְשׁוּבָה אַחַת

דף מתוך סדרת הספרים שעומדת לצאת אי”ה בקרוב

גליון חנוכה תש”ע   [מותר לצלם לזיכוי הרבים]

[1] בְּפִיּוּט ‘הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ’, שֶׁמְּקוֹרוֹ בְּ’מַסֶּכֶת סוֹפְרִים’ (כ, ו) נֶאֱמָר הַנֵּרֹת הַלָּלוּ אָנוּ מַדְלִיקִים עַל הַנִּסִּים, וְעַל הַנִּפְלָאוֹת, וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת, וְעַל הַמִּלְחָמוֹת. וְצָרִיךְ לְהָבִין מַה שַּׁיֶּכֶת הַדְלָקַת הַנֵּרוֹת לְנִסֵּי הַמִּלְחָמָה וּשְׁאַר הַנִּסִּים, וְהַפֶּלֶא הַגָּדוֹל שֶׁלֹּא כָּתוּב בְּשׁוּם מָקוֹם בַּחֲזַ”ל שֶׁהַדְלָקַת הַנֵּרוֹת נִתְקְנָה בִּגְלַל נֵס פַּח הַשֶּׁמֶן, אוֹ עֲבוּר פִּרְסוּם נֵס פַּח הַשֶּׁמֶן, וּכְפִי שֶׁרוֹאִים מִ’מַּסֶּכֶת סוֹפְרִים’ שֶׁתַּקָּנַת הַנֵּרוֹת הִיא עֲבוּר כָּל הַנִּסִּים בִּכְלָלוּת. וְכֵן מָצִינוּ בַּגְּמָ’ (שבת כא:) נַעֲשָׂה בּוֹ נֵס וְהִדְלִיקוּ מִמֶּנּוּ שְׁמוֹנָה יָמִים, לְשָׁנָה אַחֶרֶת קְבָעוּם וַעֲשָׂאוּם יָמִים טוֹבִים בְּהַלֵּל וְהוֹדָאָה, וְלֹא מֻזְכֶּרֶת הַדְלָקַת הַנֵּרוֹת.

[2] וְכֵן מַקְשֶׁה הַ’בִּנְיַן שְׁלֹמֹה’ מַדּוּעַ תִּקְּנוּ בְּאוֹר לְכ”ה הֲרֵי הַנִּצָּחוֹן בַּמִּלְחָמָה הָיָה בְּכ”ה וְהִדְלִיקוּ בְּאוֹר לְכ”ו, [3] וּמַדּוּעַ אוֹמְרִים בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה.

[4] קוּשְׁיַת הַגר”י כַּרְמֶל שְׁלִיטָ”א מַדּוּעַ תַּקָּנַת הַהִדּוּר בְּנֵר חֲנֻכָּה הִיא בְּצוּרַת הוֹסָפַת אֲנָשִׁים שֶׁיַּדְלִיקוּ, וְהוֹסָפַת נֵרוֹת, וְלֹא כְּמוֹ בְּכָל מָקוֹם שֶׁהַהִדּוּר הוּא לְיַפּוֹת אֶת הַמִּצְוָה עַצְמָהּ בְּלִי לְהוֹסִיף, וְאִם כְּבָר קָבְעוּ אֶת צוּרַת הַהִדּוּר בְּהוֹסָפָה [5] מַדּוּעַ הִגְבִּילוּ לִשְׁמוֹנָה נֵרוֹת, וְכֵן מוּבָא בַּפּוֹסְקִים שֶׁאֶפְשָׁר לְבָרֵךְ עַל הַהִדּוּר מִי שֶׁלֹּא בֵּרֵךְ בַּנֵּר הָרִאשׁוֹן, וְרוֹאִים שֶׁהַהִדּוּר הוּא חֵלֶק מֵהַמִּצְוָה מַמָּשׁ.

[6] מַדּוּעַ בַּחֲנֻכָּה הִקְפִּידוּ יוֹתֵר מִבְּשַׁבָּת לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שֶׁמֶן.

[7] קוּשְׁיַת הַ’בֵּית יוֹסֵף’ מַדּוּעַ תִּקְּנוּ שְׁמוֹנָה יָמִים וְלֹא שִׁבְעָה. [8] קוּשְׁיַת הָ’אַבּוּדָרְהָם’ מַדּוּעַ לֹא תִּקְּנוּ בַּחֲנֻכָּה עוֹד יוֹם לִבְנֵי חוּ”ל כְּמוֹ בְּכָל יוֹם טוֹב מִשּׁוּם סְפֵיקָא דְּיוֹמָא.

[9] לַהֲלָכָה הַדְלָקָה עוֹשָׂה מִצְוָה וְכָּבְתָה אֵין זָקוּק לָהּ, וּמַדּוּעַ אִם לֹא הָיָה בִּזְמַן הַהַדְלָקָה שֶׁמֶן שֶׁיִּדְלֹק חֲצִי שָׁעָה לֹא יָצָא, אֲפִלּוּ אִם יוֹסִיף שֶׁמֶן לְאַחַר הַהַדְלָקָה, הֲרֵי הָעִקָּר הוּא מַעֲשֶׂה הַהַדְלָקָה, וְכָבְתָה אֵין זָקוּק לָהּ.

[10] קוּשְׁיוֹת הַגר”מ שְׁטֶרְנְבּוּךְ שְׁלִיטָ”א מַדּוּעַ הַחַשְׁמוֹנָאִים חָנְכוּ אֶת הַמְּנוֹרָה לִפְנֵי הַמִּזְבֵּחַ, [11] וּמַדּוּעַ נָתְנוּ לַמְּנוֹרָה לִדְלֹק שְׁמוֹנָה יָמִים, וְלֹא קִיְּמוּ אֶת מִצְוַת הַהַדְלָקָה בְּכָל יוֹם בְּנִפְרָד, עִם דִּשּׁוּן הַמְּנוֹרָה, וְקִדּוּשׁ הַשֶּׁמֶן בְּמִדּוֹת קֹדֶשׁ וְכוּ’.

[12] מַדּוּעַ אָסוּר לֶהֱנוֹת מִנֵּרוֹת חֲנֻכָּה, וַאֲפִלּוּ לִלְמֹד תּוֹרָה לְאוֹרָם יֵשׁ מַחֲלֹקֶת רִאשׁוֹנִים אִם מֻתָּר.

[13] בַּסְּפָרִים מוּבָא שֶׁחֲנֻכָּה הוּא מִלְּשׁוֹן חִנּוּךְ, וְצָרִיךְ לְהָבִין בַּמֶּה מְיֻחָד חֲנֻכָּה יוֹתֵר מִכָּל יוֹם, בְּעִנְיַן חִנּוּךְ הַקְּטַנִּים.

[14] מוּבָא בָּרַמְבַּ”ם (חנוכה ד, יב) מִצְוַת נֵר חֲנֻכָּה חֲבִיבָה עַד מְאֹד. וּבְ’מַסֶּכֶת סוֹפְרִים’ מוּבָא “מַה יָּפִית” בַּמְּזוּזָה “וּמַה נָּעַמְתְּ” בְּנֵר חֲנֻכָּה, וְצָרִיךְ לְהָבִין מַדּוּעַ יֵשׁ חֲבִיבוּת וּנְעִימוּת מְיֻחֶדֶת בְּנֵר חֲנֻכָּה.

[15] מוּבָא בְּשו”ע (או”ח תרע, ג) יֵשׁ אוֹמְרִים שֶׁיֵּשׁ לֶאֱכֹל גְּבִינָה בַּחֲנֻכָּה לְפִי שֶׁהַנֵּס נַעֲשָׂה בְּחָלָב. וְצָרִיךְ לְהָבִין מַדּוּעַ הַנֵּס נַעֲשָׂה עַל יְדֵי חָלָב.

[16] מַדּוּעַ מַדְלִיקִים נֵר חֲנֻכָּה בְּצַד שְׂמֹאל, [17] וּבַחוּץ, [18] וְאַחַר שְׁקִיעַת הַחַמָּה, [19] וּמִשְּׂמֹאל לְיָמִין, [20] וּמִתַּחַת לַעֲשָׂרָה טְפָחִים. הָפוּךְ מִנֵּרוֹת הַמִּקְדָּשׁ שֶׁהָיוּ בְּצַד יָמִין, וּבִפְנִים, וּבַיּוֹם, וּמִיָּמִין לִשְׂמֹאל, וּמֵעַל עֲשָׂרָה טְפָחִים, וְאִם נֵר חֲנֻכָּה הוּא זֵכֶר לַנֵּס שֶׁהָיָה בְּנֵרוֹת הַמִּקְדָּשׁ הָיוּ צְרִיכִים לְתַקֵּן בְּאֹפֶן דּוֹמֶה וְלֹא הָפוּךְ בְּכָל הַפְּרָטִים. [21] וְכֵן צָרִיךְ לְהָבִין מָה הָעִנְיָן לְהַדְלִיק עַד שֶׁתִּכְלֶה רֶגֶל מִן הַשּׁוּק.

[22] מַדּוּעַ תִּקְּנוּ אֶת חֲנֻכָּה בְּכ”ה לַחֹדֶשׁ כְּשֶׁהַלְּבָנָה בְּחֶסְרוֹנָהּ, וְלֹא תִּקְּנוּ בִּזְמַן שֶׁהַלְּבָנָה בְּמִלּוּאָהּ כְּמוֹ בְּכָל הַמּוֹעֲדִים.

[23] מָצִינוּ בַּגְּמָ’ (שבת כג:) אָמַר רָבָא פְּשִׁיטָא לִי נֵר בֵּיתוֹ וְנֵר חֲנֻכָּה, נֵר בֵּיתוֹ עָדִיף מִשּׁוּם שְׁלוֹם בֵּיתוֹ. רוֹאִים שֶׁנֵּר חֲנֻכָּה יוֹתֵר חָשׁוּב מִנֵּר שַׁבָּת, וְרַק בִּגְלַל הַטַּעַם שֶׁל שְׁלוֹם בַּיִת, מַעֲדִיפִים אֶת נֵר שַׁבָּת, וְלוּלֵי טַעַם זֶה, הָיָה נֵר חֲנֻכָּה עָדִיף, וְלִכְאוֹרָה הָיָה צָרִיךְ לִהְיוֹת שֶׁתָּדִיר וְאֵינוֹ תָּדִיר תָּדִיר קוֹדֶם.

[24] מוּבָא בָּרַמְבַּ”ן (במדבר ח, ב) שֶׁנֵּרוֹת חֲנֻכָּה גְּדוֹלִים מֵעֲבוֹדַת הַקָּרְבָּנוֹת וּמִנֵּרוֹת הַמִּקְדָּשׁ, וְעַל זֶה אָמַר הַקָּבָּ”ה לְמשֶׁה לוֹמַר לְאַהֲרֹן, לִגְדוֹלָה מִזֹּאת אַתָּה מוּכָן. וְיֵשׁ לְהָבִין מַדּוּעַ.

[25] מָצִינוּ בַּגְּמָ’ (שבת כב.) נֵר שֶׁל חֲנֻכָּה שֶׁהִנִּיחָהּ לְמַעְלָה מִכ’ אַמָּה פְּסוּלָה כְּסֻכָּה, וְרוֹאִים שֶׁחֲזַ”ל קִשְּׁרוּ בֵּין נֵר חֲנֻכָּה לְמִצְוַת סֻכָּה. וְכֵן מוּבָא בָּ’רוֹקֵחַ’ (ריש הל’ חנוכה) סָמַךְ הַכָּתוּב שֶׁמֶן נֵרוֹת לְסֻכּוֹת מַה סֻּכּוֹת ח’ יָמִים וְגוֹמְרִים אֶת הַהַלֵּל אַף חֲנֻכָּה ח’ יָמִים וְגוֹמֵר אֶת הַהַלֵּל. וְכֵן מוּבָא בָּרַמְבַּ”ם (אגרת תימן) שֶׁהַיְוָנִים רָצוּ לְבַטֵּל ח’ יְמֵי סֻכּוֹת וּבִתְמוּרָה קִבְּלוּ יִשְׂרָאֵל ח’ יְמֵי חֲנֻכָּה, וְצָרִיךְ בֵּאוּר הַקֶּשֶׁר בֵּין חֲנֻכָּה לְסֻכּוֹת.

[26] מָצִינוּ בַּגְּמָ’ (שם) אָמַר רַב הוּנָא הָרָגִיל בַּנֵּר הָוְיָין לֵיהּ בָּנִים תַּלְמִידֵי חֲכָמִים. וְכֵן מוּבָא בְּ’תוֹרָה אוֹר’ מִבַּעַל הַ’תַּנְיָא’ (מקץ מב:) נֵר חֲנֻכָּה הוּא הַמְשָׁכַת אוֹר הַתּוֹרָה. וְצָרִיךְ לְהָבִין מַה הַקֶּשֶׁר בֵּין נֵר חֲנֻכָּה לְתוֹרָה.



הַתְּשׁוּבָה


מוּבָא בְּ’שַׁעֲרֵי אוֹרָה’ (שער ח’) שֶׁהָאוֹר שֶׁל חֲנֻכָּה הוּא אוֹר שֶׁל סְפִירַת הַבִּינָה שֶׁהִיא הַשְּׁמִינִית בְּמִנְיַן הַסְּפִירוֹת מֵהַסּוֹף לָהַתְחָלָה, וְהִיא נִקְרֵאת אִמָּא עִלָּאָה. וְכֵן רוֹאִים בְּסִדּוּר הָרַשַּׁ”שׁ בְּתֵבוֹת הַבְּרָכָה ‘לְהַדְלִיק נֵר חֲנֻכָּה’, שֶׁבַּחֲנֻכָּה הָאִמָּא מְאִירָה יָשָׁר לַמַּלְכוּת לְמַטָּה, וְלֹא דֶּרֶךְ הִשְׁתַּלְשְׁלוּת הַסְּפִירוֹת מֵאִמָּא לְז”א וְכוּ’ כְּמוֹ תָּמִיד.

סְפִירַת הַחָכְמָה הִיא בְּחִינַת שֶׁמֶן, וּסְפִירַת הַבִּינָה נִקְרֵאת שְׁמִינִי מִלְּשׁוֹן שֶׁמֶן, כִּי תָּמִיד יֵשׁ נְקֻדַּת חָכְמָה שֶׁמְּאִירָה בְּתוֹךְ הַבִּינָה. הַחַשְׁמוֹנָאִים נִקְרְאוּ חַשְׁמָן אוֹתִיּוֹת ח’ שֶׁמֶן, לְרַמֵּז שֶׁזָּכוּ לָאוֹר הַגָּדוֹל שֶׁל הַבִּינָה שֶׁהִיא ח’ וְיֵשׁ בָּהּ אֶת נְקֻדַּת הַשֶּׁמֶן, וּמָתַי הִתְגַּלָּה לַחַשְׁמוֹנָאִים שֶׁהָאוֹר הַזֶּה מֵאִיר לָהֶם וְעוֹזֵר לָהֶם, בְּנֵס פַּח הַשֶּׁמֶן שֶׁדָּלַק שְׁמוֹנָה יָמִים. כָּאן הֵם הֵבִינוּ אֵיזֶה אוֹר פָּעַל עֲבוּרָם אֶת כָּל הַנִּסִּים, וְתִקְּנוּ שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל יַדְלִיקוּ שְׁמוֹנָה יָמִים נֵר שֶׁמֶן, לְרַמֵּז עַל הַחִבּוּר שֶׁל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְאוֹר הַשֶּׁמֶן וְהַשְּׁמִינִי שֶׁמֵּאִיר בְּיָמִים אֵלּוּ. וְכֵן מָצִינוּ בַּזֹּהַר (תיקונים ס:) שֶׁפְּתִילוֹת מְסַמְּלוֹת אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, וְיוֹצֵא לְפִי זֶה שֶׁחִבּוּר הַפְּתִילָה לַשֶּׁמֶן מְסַמֵּל אֶת הַחִבּוּר שֶׁל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל לְאוֹר הַשֶּׁמֶן וְהַשְּׁמִינִי שֶׁל חֲנֻכָּה.

וּמְיֻשָּׁבוֹת קוּשִׁיּוֹת א’ ב’ ג’.

שֶׁמַּדְלִיקִים אֶת הַנֵּרוֹת עַל כָּל הַנִּסִּים, דְּהַדְלָקַת הַנֵּרוֹת מְפַרְסֶמֶת אֶת הָאוֹר שֶׁפָּעַל אֶת כָּל הַיְשׁוּעוֹת עֲבוּר הַחַשְׁמוֹנָאִים, וּמֵאִיר בְּיָמִים אֵלּוּ לְיִשְׂרָאֵל.

וּמְיֻשָּׁבוֹת קוּשִׁיּוֹת ד’ ה’.

שֶׁקָּבְעוּ אֶת הַהִדּוּר בְּצוּרַת הוֹסָפָה שֶׁל נֵרוֹת לְכָל בְּנֵי הַבַּיִת, וּבְצוּרָה שֶׁל הוֹסָפָה עַד שְׁמוֹנָה נֵרוֹת דַּוְקָא, לְהַדְגִּישׁ אֶת הַשֶּׁמֶן וּמִסְפַּר שְׁמוֹנֶה כַּמָּה שֶׁיּוֹתֵר.

וּמְיֻשֶּׁבֶת קוּשְׁיָא ו’.

שֶׁבַּחֲנֻכָּה הִקְפִּידוּ יוֹתֵר עַל שֶׁמֶן, כִּי שֶׁמֶן מְגַלֶּה אֶת עֶצֶם הָאוֹר שֶׁל חֲנֻכָּה.

וּמְיֻשָּׁבוֹת קוּשִׁיּוֹת ז’ ח’.

שֶׁתִּקְּנוּ שְׁמוֹנָה יָמִים וְלֹא שִׁבְעָה, אוֹ תִּשְׁעָה, כִּי עִקַּר הַתַּקָּנָה הָיָה לְפַרְסֵם אֶת מִסְפַּר שְׁמוֹנֶה.

וּמְיֻשֶּׁבֶת קוּשְׁיָא ט’.

שֶׁהָעִקַּר הוּא מַעֲשֶׂה הַהַדְלָקָה – חִבּוּר הַפְּתִילָה לַשֶּׁמֶן, לְרַמֵּז שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל זוֹכִים בְּיָמִים אֵלּוּ לְהִתְחַבֵּר לְאוֹר הַשֶּׁמֶן, וְלָכֵן “כָּבְתָה אֵין זָקוּק לָהּ”. וְכֵיוָן שֶׁחֲזַ”ל קָבְעוּ שֶׁצָּרִיךְ גַּם נֵר שֶׁיִדְלַק חֲצִי שָׁעָה מִשּׁוּם פִּרְסוּמֵי נִיסָא, וּפָחוֹת מִזֶּה אֵין לוֹ שֵׁם נֵר שֶׁיָּכוֹל לְפַרְסֵם הַנֵּס, אִם הוּא לֹא הִדְלִיק נֵר כָּזֶה הוּא לֹא הִדְלִיק נֵר כְּלָל, וְהַמִּצְוָה הִיא לֹא שֶׁיִּדְלַק נֵר חֲצִי שָׁעָה, אֶלָּא שֶׁיַּדְלִיק נֵר שֶׁיָּכוֹל לִדְלֹק חֲצִי שָׁעָה.

וּמְיֻשָּׁבוֹת קוּשִׁיּוֹת י’ יא’.

הַדְלָקַת הַחַשְׁמוֹנָאִים לֹא הָיְתָה בְּגִדְרֵי הַהַדְלָקָה הָרְגִילִים שֶׁהָיוּ בַּמִּקְדָּשׁ, כְּפִי שֶׁרוֹאִים שֶׁהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ, וְלֹא כְּמוֹ תָמִיד בִּפְנִים, כִּי יָדְעוּ שֶׁפַּךְ הַשֶּׁמֶן הַזֶּה שֶׁהִתְגַּלָּה לָהֶם, מְגַלֶּה לָהֶם אֶת הָאוֹר הַפְּנִימִי שֶׁל חֲנֻכָּה, לָכֵן הֵם נָתְנוּ לוֹ לִדְלֹק בְּלִי לָגַּעַת בּוֹ כְּדֵי לְהִתְחַבֵּר דַּרְכּוֹ לָאוֹר הַגָּדוֹל שֶׁהִתְגַּלָּה לָהֶם.

וּמְיֻשֶּׁבֶת קוּשְׁיָא יב’.

שֶׁאָסוּר לֶהֱנוֹת מֵאוֹר גָּדוֹל כָּזֶה וַאֲפִלּוּ לִלְמֹד תּוֹרָה לְפִי חֵלֶק מֵהָרִאשׁוֹנִים, דְּאוֹר זֶה הוּא אוֹר מֵעַל גִּדְרֵי הַטֶּבַע, וְצָרִיךְ לִיזָהֵר שֶׁלֹּא לְפָגְמוֹ.

וּמְיֻשָּׁבוֹת קוּשִׁיּוֹת יג’ יד’ טו’.

חֲנֻכָּה הוּא מִלְּשׁוֹן חִנּוּךְ, דְּחִנּוּךְ שַׁיָּךְ לָאִמָּא, וְהָאוֹר שֶׁל אִמָּא עִלָּאָה מוֹעִיל לְחִנּוּךְ הַקְּטַנִּים. וְלָכֵן חֲנֻכָּה הוּא חָבִיב וְנָעִים, דְּאוֹר שֶׁל אִמָּא, יֵשׁ בּוֹ חֲבִיבוּת וּנְעִימוּת. וְכֵן הַשְׁפָּעַת אִמָּא הִיא בְּסוֹד חָלָב לָכֵן הַנֵּס נַעֲשָׂה עַל יְדֵי חָלָב.

וּמְיֻשָּׁבוֹת קוּשִׁיּוֹת טז’ יז’ יח’ יט’ כ’ כא’ כב’ כג’ כד’.

הָאוֹר הַגָּבֹהַּ שֶׁל אִמָּא עִלָּאָה יוֹתֵר גָּבֹהַּ מִנֵּרוֹת הַמִּקְדָּשׁ וּמִנֵּרוֹת שַׁבָּת, וְלָכֵן מַדְלִיקִים בְּצַד שְׂמֹאל, וּבַחוּץ, וְאַחַר שְׁקִיעַת הַחַמָּה, וּמִשְּׂמֹאל לְיָמִין, וּמִתַּחַת לַעֲשָׂרָה טְפָחִים, וְעַד שֶׁתִּכְלֶה רֶגֶל מִן הַשּׁוּק שֶׁהוּא הַמָּקוֹם הַנָּמוּךְ בְּיוֹתֵר בִּרְשׁוּת הָרַבִּים, וּבְכ”ה לַחֹדֶשׁ כְּשֶׁהַלְּבָנָה בְּחֶסְרוֹנָהּ, לְרַמֵּז שֶׁהָאוֹר הַגָּבֹהַּ יוֹרֵד גַּם לַמְּקוֹמוֹת הַחֲשׁוּכִים בְּיוֹתֵר שֶׁבְּדֶרֶךְ כְּלָל אֵין אוֹר הַקְּדֻשָּׁה מֵאִיר שָׁם.

[וְכֵן מָצִינוּ כַּמָּה רְמָזִים בְּפָרָשַׁת הַסְּנֶה הַמְקַשְּׁרִים אֶת פָּרָשַׁת הַסְּנֶה לַחֲנֻכָּה, דִּסְנֶה בְּגִימַטְרִיָּא כִּסְלֵיו, וְכֵן הַכָּתוּב שֶׁנֶּאֱמַר בַּסְּנֶה (שמות ג, ד) “וַיַּרְא הוי“ה כִּי סָר לִרְאוֹת וַיִּקְרָא אֵלָיו” ר”ת כִּסְלֵי”ו, וְכֵן הַכָּתוּב (שם ה’) “שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ” ר”ת שֶׁמֶ”ן. וְכֵן סְנֶה אוֹתִיּוֹת הַנֵּס. וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ דְּהָאוֹר הָאֱלֹקִי שֶׁהִתְגַּלָּה בַּסְּנֶה, הָיָה הָאוֹר הָאֱלֹקִי שֶׁל אִמָּא עִלָּאָה שֶׁיָּרַד לִגְאֹל אֶת עַם יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר (השמטות רסא:), לָכֵן יָרַד לְתוֹךְ קוֹצִים. לְרַמֵּז עַל הָאוֹר שֶׁיָּרַד לְתוֹךְ הַגָּלוּת שֶׁנִּמְשְׁלָה לְקוֹצִים, לִגְאֹל אֶת יִשְׂרָאֵל. וּכְשֵׁם שֶׁאוֹר הַשְּׁמִינִי בַּחֲנֻכָּה יָרַד לְמַטָּה מַטָּה, כָּךְ אוֹר זֶה שֶׁבָּא מֵהַשְּׁמִינִי יָרַד לְמַטָּה מַטָּה לִגְאֹל אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם. וְאאמו”ר שְׁלִיטָ”א הוֹסִיף בְּשֵׁם הַסְּטַיְיפֶּלֶער שֶׁנֵּס חֲנֻכָּה הָיָה בְּאֵשׁ שֶׁשָּׂרְפָה רַק שְׁמִינִית מֵהַשֶּׁמֶן בְּכָל יוֹם, דְּהָיְתָה מְעֹרֶבֶת בָּאֵשׁ הַגַּשְׁמִית גַּם אֵשׁ רוּחָנִית כְּמוֹ בַּסְּנֶה, וּכְשֵׁם שֶׁבַּסְּנֶה הָאֵשׁ גָּרְמָה שֶׁ“הַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אֻכָּל”, כָּךְ בַּחֲנֻכָּה הַשֶּׁמֶן לֹא כָּלָה, דְּאֵשׁ רוּחָנִית דּוֹלֶקֶת וְאֵינָהּ מְכַלָּה.]

וּמְיֻשֶּׁבֶת קוּשְׁיָא כה.

דְּמוּבָא בְּ’שַׁעֲרֵי אוֹרָה’ (חלק ה) שֶׁסֻּכּוֹת הוּא אוֹר שֶׁל אִמָּא עִלָּאָה הַמְסוֹכֶכֶת עַל בָּנֶיהָ, וְלָכֵן סֻכּוֹת קָשׁוּר לַחֲנֻכָּה, וְלָכֵן מִצְוַת סֻכָּה מְאִירָה בַּחוּץ, וְגַם בַּלַּיְלָה, וְגַם מִתַּחַת לַעֲשָׂרָה טְפָחִים בְּדוֹמֶה לַחֲנֻכָּה.

וּמְיֻשֶּׁבֶת קוּשְׁיָא כו.

כֵּיוָן שֶׁאוֹר הַחֲנֻכָּה הוּא אוֹר סְפִירוֹת הַחָכְמָה וְהַבִּינָה, הוּא מַשְׁפִּיעַ אֶת חָכְמַת הַתּוֹרָה, וְזוֹכִים בִּזְכוּתוֹ לְבָנִים תַּלְמִידֵי חֲכָמִים.

אודה מאד לכל מי שישלח לי הוספות על מאמר זה לזיכוי הרבים

בכדי להוציא לאור את המהדורה החדשה של ספר ‘סוד החשמל’ אנו זקוקים לעוד נרשמים. הנרשמים מראש יקבלו את הסט [4 כרכים] במחיר 80 ₪ בלבד. אין צורך לשלם מראש. נא להשאיר הודעה בתא קולי 0573109982. או בפקס 0737254480. או במייל fish@neto.net.il כמו כן אנו זקוקים לתרומות להדפסת עלונים. המעונינים בחוברת ‘פתח לסדור הרש”ש’ או ‘סוד החצי’ [כל חוברת 250 עמודים 5 ₪] ישאירו הודעה כנ”ל. המעונינים לקבל בדואר אלקטרוני את מאמר צניעות האישה עם הוספות חדשות [סוד חיי האישות לאור הקבלה לנשואים בלבד], או את הגליון החודשי, ישלחו בקשה למייל.

Tags: ,

Comments are closed.